Dijkgraaf.tv: Kan Lazovic niet van de buis?

woensdag 19 november 2008

Kan Lazovic niet van de buis?

Qua vuilbekkerij is de dinsdagavond normaal al smullen, met eerst al die Rotterdamse te-rings van Herman den Blijker in Herrie in het Hotel en meteen daarna het fucking-bombardement van Gordon Ramsey in Oorlog in de Keuken.

Maar gisteren besloot Hugo Borst in De Wereld Draait Door ook een duit in het zakje te doen. Hij beweerde dankzij een Servisch liplezende vrouw precies te kunnen ondertitelen wat PSV’er Danko Lazovic zijn trainer Huub Stevens zondag na de 1-1 tegen Ajax had toegeschreeuwd. Kort en goed: Lazovic beloofde dingen met de inmiddels 83-jarige mevrouw Stevens sr. te gaan doen die een 25-jarige gast normaal gesproken nog niet in zijn slechtste dromen met zo’n breekbaar oudje zou doen. En dat meermaals.

Borst onthulde ook nog dat de lipleesondertiteling bij de betaalzender Eredivisie Live was aangeboden, maar daar niet mocht worden uitgezonden omdat dat volgens Eredivisie-directeur Alex Tielbeke niet in het belang was van de eredivisie.

Mathijs van Nieuwkerk gaf Hugo uiteraard alle gelegenheid die grove aantasting van de vrijheid van meningsuiting recht te zetten, waardoor Lazovic’ vuilbekkerij al drie dagen de buis vult.

De vraag is nu wanneer Stevens in welk programma op welke zender ingrijpt en die kleine xxxxxxxmisdadiger uit Servië even een lesje leert. De Grote Verbouwing, vanavond bij SBS 6, dat lijkt me wel wat.

Labels: , , , , , , , ,

25 reacties:

Anonymous mw. V.V. zei...

Geachte heer Dijkgraaf,

Uw column van vandaag heeft mij persoonlijk diep gekwetst. Elke Serviër is in uw ogen een oorlogsmisdadiger. Want anders zou u er niet over beginnen (in een nikszeggend stukje tekst over voetbal; alsof alleen Lazovic grof scheldt).
U heeft er geen benul van hoeveel leed de Serviërs door de media te verduren hebben gehad (en daardoor ook aangekeken, gehaat en uitgespuugt zijn in de Nederlandse samenleving). En u heeft nog minder inzicht in de echte rolverdeling van schuld-onschuld in de Joegoslavische burgeroorlog. U weet zo weinig maar oordeelt zo fel.

Mijn tranen kunt u niet stoppen maar een publiek excuus uwer kant aan de Servische gemeenschap lijkt me het minste wat u kunt doen!

Met vriendelijke groet,
mw. V.V.

19 november 2008 10:50  
Anonymous G. zei...

Je bent zeer kwetsend en discriminerend bezig als je een Servische voetballer een "kleine oorlogsmisdadiger uit Servië" noemt.
Schaam je!

G.

19 november 2008 12:25  
Anonymous M.V. zei...

Geachte heer Graaf,

Ik heb onlangs een artikel gelezen over dhr. Lazovic en ben over het einde uiterst ontevreden.
Dat u in het artikel zet dat dhr. Lazovic een vuilgebekt mannetje is, dat is geen enkel probleem.
Maar waar haalt u het lef vandaan om hem een 'servische oorlogsmisdadiger' te noemen?
Ik eis van u om in de aankomende spits een tekst te plaatsen, waarin u die woorden terugneemt, of er zullen strafrechtelijke maatregelen genomen worden tegen u wegens racisme.

Met vriendelijke groet,

M.V.

19 november 2008 12:25  
Blogger Jan Dijkgraaf zei...

Ik had Lazovic inderdaad beter "een kleine Servische misdadiger" kunnen noemen. De toevoeging van 'oorlog' was onnodig.
Excuses aan hen die zich aangesproken voel(d)en.

Jan Dijkgraaf

19 november 2008 12:29  
Anonymous B.S. zei...

First of all I want to tank you for stupid writing in "Spits" because you help me to wake up my mind and come back to reality about the people like you. You have to understand first what are you writing about and then start to write, without that you are just stupid clown and everybody will laughing on you, even my Dutch friends which sent me your e-mail address.
When you find out what Lazovic has to do with war I'm sure you will apologize to all Serbian people!!!

Good luck clown ;)

Best regards,


B.S.

19 november 2008 12:52  
Anonymous M.M. zei...

Heer Dijkgraaf,


Ik heb u text gelezen over “oorlogsmisdadager” Danko Lazovic.

Oorlog is al lang voorbij en Danko Lazovic was in die tijd kleine jongen. Hij is waarschijnlijk niet aagdig geweest en misschien moet voor zijn gedrag gestraaft worden, maar het is totale onzin dat hij een oorlogsmisdadager is.

Stop met leugen. Dat is ook misdad.

M.M.

19 november 2008 13:56  
Anonymous R.K. zei...

Geachte heer Dijkgraaf,

Dhr Lazovic maakt een enorme fout om zulk soort woorden in z'n mond te nemen, ondanks het feit dat bijna iedere speler zich hieraan schuldig maakt.
Zulk soort opmerkingen over iemand z'n moeder zijn dingen die absoluut niet kunnen en Dhr Lazovic mag van mij een flinke straf krijgen.
Ik vraag me alleen af of er bij iedere speler, die uit z'n slof schiet, een liplezer te pas komt om te kijken wat de speler z'n coach / medespeler of fan toewenst!!
Ondanks dit alles vind ik dat Dhr Lazovic absoluut te ver is doorgeschoten.
Het stomme is dat u zich van de dezelfde praktijken bedient als de heer in kwestie, wat ik ongelooflijk in en in triest vind.
Ik kom zelf uit Servië, en voel me zwaar beledigd door uw opmerking over de kleine oorlogsmisdadiger!!!
Triest dat u een heel volk over één kam scheert maar waarschijnlijk kunt u ook niet beter.

Jammer.

Vriendelijke groet,

R.K.

19 november 2008 13:57  
Anonymous N.R, zei...

Geachte heer Dijkgraaf,

Volgens mij loopt uw e-mail op dit moment helemaal vol van de reacties van boze “oorlogsmisdadigers”.

Ik vind het behoorlijk ongepast om dit soort termen te gebruiken in de (voetbal)sport, u als journalist moet toch beter weten en deze zaken gescheiden kunnen houden? In de sport en in de politiek gebeuren allerlei nare dingen maar het is uw taak om een en ander goed gescheiden te houden en het lezend publiek objectief te informeren.

Persoonlijk vind ik Nederlanders een stelletje kannibalen, moordenaars (Indonesische kinderen) en plunderaars (VOC) maar die mening houd ik voor mijzelf. Dit is niet mijn echte mening het is maar om aan te geven dat mensen rare dingen kan gaan zeggen als er zaken uit de context worden getrokken.

Het is ook immers jaren geleden, evenals de oorlog in voormalig Joegoslavië………

Moet u trouwens proberen om zo’n soortgelijke opmerking over moslims te maken, ik denk dat u wel weet wat er dan gebeurt.

De Servische gemeenschap ziet morgen graag een rectificatie van u in de Spits over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,

N.R.

19 november 2008 14:35  
Anonymous Bert Brussen zei...

Beste mevrouw Dijkgraaf,

Uw column heeft mij persoonlijk DIEP gekwetst. Telkens als ik "Hugo Borst" hoor moet ik denken aan lang viezig en vet haar en een baard. Dat vind ik BAH! Zeker bij het ontbijt in de bus alwaar ik dagelijks de Sp!ts lees.

Gaarne zie ik dus morgen een RECTIFICATIE tegemoet.

P.S.
Schaam je!

19 november 2008 17:10  
Anonymous C.A. zei...

Beste heer Dijkgraaf,

waarschijnlijk ben ik al de zoveelste die u mailt, maar dat zijn de risico's die het vak voor u meebrengen uiteraard.

Vandaag is een artikel van u gepubliceerd onder de kop "Kan Lazovic niet van de buis?". Nu begrijp ik dat uw artikel voornamelijk bespottend is bedoeld en eerlijkheid is natuurlijk uw sterkste kant, maar had u niet enkel het woord "oorlogsmisdadiger" weg kunnen laten? U weet zelf ook dat de Spits! dagelijks door honderden tot duizenden mensen wordt gelezen. En niet iedereen zal deze aantijging opmerken, maar te veel mensen zullen dit toch als een bevestiging zien op de reeks van aantijgingen die het servische volk de afgelopen decennia heeft ondergaan.

Op de politieke kant van de beschuldiging zal ik verder niet ingaan, u zou juist moeten weten waar voor rol de media speelt in vormen van het beeld dat mensen hebben van de buitenwereld. De servische gemeenschap in Nederland omvat zo'n 26000 mensen, wat uiteraard klein is vergeleken met andere gemeenschappen, maar dit betekent niet dat zij niet gevoelig is voor dergelijke aantijgingen. U doet het uiteraard niets, en vele anderen ook niet, maar nederlanders met een servische achtergrond zullen door elke lezer van dit artikel direct vergeleken worden met de voetballer en indirect dus met mensen die iets weg hebben van oorlogsmisdadigers. En hoe naief deze conclusie ook klinkt, zo naief zijn lezers ook en dat zou u moeten weten als schrijver.

Nu is hier geen terugdraai meer aan. Ik weet ook niet wat ik kan zeggen of doen om iets dergelijks ongedaan te maken, daarom verzoek ik u enkel om een volgende maal dergelijke vergelijkingen toch maar weg te laten, of in ieder geval niet iets op te rakelen wat velen van een bepaalde gemeenschap weer neerhaalt, vooral als zij de laatste jaren zoveel moeite doen om terug te krabbelen, om vooruitgang te boeken.

Tot slot nog een enkele opmerking, om er toch zeker van te zijn dat het u misschien duidelijker wordt "waarom al die commotie". In principe komt de vergelijking op hetzelfde neer als wanneer u een arabische sporter bij een dergelijke actie zou vergelijken met een terrorist. Het verschil is enkel dat die gemeenschappen in Nederland veel groter en agressiever zijn, waardoor de meerderheid van de schrijvers ook niet poogt iets dergelijks neer te zetten, daar hij of zij weet wat dit teweeg zal brengen. Echter betekent dit niet dat datzelfde gevoel geen rol speelt bij kleinere gemeenschappen.

Met vriendelijke groeten,

C.A.

19 november 2008 18:14  
Anonymous M.S. zei...

Hee
Waar slaat die stukje op over lazovic ??? wat oorlogmisdaddiger ?
Hij heeft toch gelijk dat hij zo reageert
stelletje rasisten !!! kan je neit tegen ofso dat hij zo goed is aaa ** kalee
SRBIJAAA

M.S.

19 november 2008 19:51  
Anonymous S.P. zei...

Even mijn verhaal aan jou...

Ik heb vandaag het artikel in de krant gelezen 'Kan Lazovic niet van de buis?'.
Ik wil je bij deze even vragen, het stukje "...die kleine oorlogsmisdadiger
uit Servië..." of je hier eigenlijk bewijzen voor hebt voordat je over iemand oordeelt!
Ik vind het niet normaal van je dat je zo over mensen kan praten als je de
mensen niet kent, en al een oordeel hebt over ze! Dit is gewoon discriminatie! Kan
best begrijpen dat dit een land van vrijheid van meningsuiting is, maar ik weet
dat discriminatie niet is toegestaan! Ik neem jou dit zwaar kwalijk, want je bent gewoon
een racist! Ik ben zelfs van plan om hier over een klacht in te dienen, en als het nodig
is zal ik er ook en advocaat bij halen!

S.P.

19 november 2008 21:34  
Anonymous mw. R.D. zei...

L.S.,

Als iemand van Servische afkomst, bijna 40 jaar wonend, werkzaam en geïntegreerd in Nederland, vind ik dit onderstaand artikel zeer discriminerend en beledigend, want het woord "Serviër" is synoniem geworden voor de "Oorlogmisdadiger"!

Mijn conclusie is dat Nederlandse media Servië als een vervloekt land blijft demoniseren!

Het wordt tijd dat Nederlandse media stopt met de negatieve mediaberichten over Serviërs en een zet maakt in de richting van beeldvorming te verbeteren.

mw. R.D.

20 november 2008 8:52  
Anonymous M.S. zei...

Beste meneer Dijkgraaf,

Diverse emoties heeft uw column van vandaag in de Sp!ts bij me opgeroepen: enerzijds ongeloof, anderzijds woede en voornamelijk teleurstelling. Dit laatste omdat dit niet de eerste keer is dat zulke bespottelijke vergelijkingen gebruikt worden om de Serviers in een negatief daglicht te zetten. Niet de eerste keer dat het issue rondom Servie heel kort door de bocht genomen wordt en door- en in de media wordt misplaatst. Aan de propaganda en eenzijdige berichtgeving vanuit de Nederlandse en de westerse media ben ik moeilijk gewend geraakt, dit gaat echter alle grenzen te buiten.

'Ja, het zijn weer die mietjes. Die uitbuiters, hebben nu wel een grote mond, houden wel van bazig zijn, en andermans eigendommen pikken- getuige al die ex-kolonies? Maar wel lekker schuilen en alles pikken van de nazi's in de II Wereld Oorlog'. En, hoe zou u zich voelen? Als er in de krant die door heel Nederland elke werkdag weer gelezen wordt een dergelijke vergelijking de kop zou opsteken bij een soortgelijke situatie waarbij bijvoorbeeld Van Persie of Snijder betrokken zouden worden? Uiteraard is uw beroep om met enige subtiliteit en humor zulke columns te schrijven, dat verkoopt immers. Desalniettemin vind ik dat er in uw stuk aan de nodige nuance ontbreekt, en echt grappig vind ik hem ook weer niet. De bekende plank is dan ook, wat mij betreft, volledig gemist. Veel TV keek ik al niet zoveel, Sp!ts lees ik echter elke dag. Vanaf vandaag zal ik uiteraard eerst even kijken wie de columnist is voordat ik er aan begin en ik ben niet de enige, afgaande op de vele, terechte reacties hieronder door de objectieve, onpartijdige lezers.

Hier 'met vriendelijke groet' afsluiten doe ik niet omdat u mij ook (als een Servische Nederlander) niet respectvol behandelt!

M.S.

20 november 2008 8:53  
Anonymous R.Z. zei...

Dear Mr,

I would like to make a comment on your article about
football player Lazovic D. First of all, let me
introduce myself, I am from Serbia, Belgrade. I have a
PhD in Natural Sciences. I am working here in Holland.
So called highly educated people. During my education
I was working with the people from the whole world. We
shared a day-life and off course we shared the very
simple sentences and bad words and cursing in many
different languages. That's natural. To be honest we,
people from Serbia, are nothing compared to people
from Brazil when is about the bad words and
expressions. I just want to give you an idea about the
dirty vocabulary of every nation and not that Lazovic
D. did something new.
Mr Borst should asked that Serbians lipreader lady
how bad is to say that sentence. It is easy and very
slippery from the mouth of young people in Serbia. We
are cursing a lot and they is no particularly bad
meaning in it.
By the way, on tennis match recently between Dinara
Safina and William S., Dinara was cursing on Willims
and your Krajicek was in studio of Eurosport too.
Since she is speaking Cezh, she understand what Dinara
said but she did not translated. But we all knew what
she said. It is a sport, they are very young with a
lot of pressure on them.
In addition, would you be so kind to STOP using word
WAR (oorlog) when is about Serbian people. We had a
lot of that and we want to move on.
If you would like I can provide yo with all the bad
words and expression in Serbian (spelling and
pronunciation) and explanation so you should be aware
which one means really something bad or you can just
say, like me sometime here in Holland when is nice and
beautiful day and that is not so often- Fuck, what a
nice and sunny day!

Kind regards,
R.Z.

20 november 2008 8:54  
Anonymous M.Z. zei...

Geachte heer Dijkgraaf,

Wat een onzin wat U schrijft. Weet U hoe oud is Lazovic? Of hoe oud was hij tijdens burgeroorlog in ex-Joegoslavië? En wie zijn Oorlogsmisdaadars? Alle Serviërs of ook Modjahediens die uit Islamitische landen naar Bosnië gekomen zijn en daar hebben gevochten?

Als ik U was zou ik wat meer tijd besteden aan het leren van geschiedenis (rekenen zou ook nuttig zijn voor U) en minder aan het schrijven van onzin.

Volgens U wordt elk Serviër als oorlogsmisdaader afgeschilderd.

Met vriendelijke groet,

M.Z.

20 november 2008 8:54  
Anonymous B.D. zei...

Geachte Mr. Graaf

Misschien zou U meer andacht moeten besteden aan de Hollandse pedofielen die lekker bezig zijn met neuken van kinderen in arme
landen Van Asie, dan met die kleine oorlogmisdadigers uit Servie. Serviers hebben misschien oorlogsmisdaden begaan,
maar dat kwam niet uit heldere hemel vallen. Wilt U uberhaupt iets over de oorlog in Balkan zeggen, dan moet U eerst de geschiedenis
van Balkan kennen, en dat is iets waar U geen verstand van hebt.
Om iemand oorlogmisdadiger te noemen gaat heel veer, met iemand niet eens zijn vind ik prima maar zomar iemand een oorlogmisdadiger
noemen, nou daar moet je wel goed bewijs voor hebben.
Stel voor dat een Surinamer of een iemand uit Indonesie tegen U zegt, slavedrijver (een daar hebben ze ook alle recht op)? Zou U dat leuk vinden?
Maar op het verhaal van pedo's te komen.
Elke jaar maken U landgenoten meer dan 7000 jonge slachtoffers in Azie door seksueel misbruik kapot, dat is toch elke jaar ook een Srebrenica of niet?
Lekker goedkoop een kindje van jaar of 6-7 te misbruiken dat is wel lekker he? Ook drugs export van Nederland is drie keer groter dan export van kaas,
hoeveel mensen levens gaan daardoor kapot, maar dat is niet belangerijk toch.
De meeste gevengenen Nederlanders in het buitenland zitten vast voor drugsdelicten, dat is ook niet belangerijk.Hoeveel mensen worden op een zodanig manier afgemaakt? Of valt dat ook onder onschuldige handel?
Of hoe zit met de verkoop van wapens aan de PKK in Turkije, is dat ook toevallige handel? Over misdaden die in toenmalige Oost-Indie door NL soldaten zijn
begaan, dat is ook niet belangerijk.Of verkoop van Jooden tijdens de tweede wereld oorlog an de Duitsers voor miezerig bedrag van 150 florijn per Jood, of ja dat is ook niet belangerijk.
Collectieve amnesie is een groot probleem in Nederland, en ander altijd een lesje willen leren maar nooit eerst over eigen zondes nadenken.
Eerst U eigen tuin opruimen en dan pas in de tuin van U buren kijken.

B.D.

20 november 2008 8:55  
Blogger Nebojsa zei...

Ik had Lazovic inderdaad beter "een kleine Servische misdadiger" kunnen noemen. De toevoeging van 'oorlog' was onnodig.
Excuses aan hen die zich aangesproken voel(d)en...

Kom op Jan, dit had je net zo goed weg kunnen laten. Uit deze tekst druipt het "ik vind dit gezeur en laat ik het maar voor de goede orde opnemen" vanaf.

Je maakt het er ook niet beter op door te stellen dat je Lazovic een "kleine Servische misdadiger" had moeten noemen. Is het zo moeilijk om het woord "Servisch" niet te koppelen aan iets negatiefs? Je bent nota bene daar in Servië geweest...je zou beter moeten weten!

Een tip van flip: laat in het vervolg een negatieve nationale inkadering van een persoon buiten je teksten. Vuilbekkerij van Lazovic en andere medespelers in de Nederlandse competitie kun je op vele andere manieren in je columns beschrijven.

Groet,

Nebojsa Mastilovic

20 november 2008 16:12  
Anonymous Anoniem zei...

Kwetsend is het keer op keer, inderdaad het lijkt wel of het woord Serviër synoniem is aan oorlogsmisdadiger. Waarom???? door de media, en na al die jaren worden we nog steeds veroordeeld....maakt niet uit ik weet wie en wat we zijn. Ben trots op de mijn afkomst, ben wel hier geboren, maar weet waar mijn ouders vandaan komen, dat we een mooie cultuur hebben en een prachtig land. We hebben al 3 oorlogen meegemaakt en nog krijgen ze ons niet ten onder....

Suzana

21 november 2008 8:25  
Anonymous Anoniem zei...

misdadiger

Bij de (puzzel)omschrijving misdadiger kunnen de volgende 19 woorden worden ingevuld:


4 letters (misdadiger)
BOEF - DIEF
5 letters (misdadiger)
ROVER
6 letters (misdadiger)
PIRAAT - POOIER - SCHURK
7 letters (misdadiger)
BANDIET - CRIMINE - ZONDAAR
8 letters (misdadiger)
AFPERSER - DEUGNIET - GANGSTER - INBREKER - SCHAVUIT
9 letters (misdadiger)
BOOSWICHT - CRIMINEEL
10 letters (misdadiger)
DELINQUENT - MOORDENAAR
14 letters (misdadiger)
BANKOVERVALLER

Ik geloof dat de voetballer Lazovic zich hier best aan gaat storen en een advocaat in gaat schakelen wegens laster.

 (las·ter de; m het opzettelijk aantasten van iemands eer en goede naam door smaad)

21 november 2008 13:16  
Blogger Branka zei...

Beste heer Dijkgraaf!!!

Ik zal mijn reactie kort houden. U bent een EIKEL!!! en een column schrijven kunt u niet.

Met vriendelijke groeten,

Branka uit Amsterdam

21 november 2008 18:51  
Anonymous Anoniem zei...

IK als geboren servische in Nederland,ben het zoooo spuugzat dat aldoor maar die Serviers op de korrel worden genomen.Inderdaad wat ik eerder al in een bericht las,dit moet je over een moslim zeggen.Mensen,mensen,waar zijn we mee bezig?!De oorlog heeft al een behoorlijke stempel op ons achtergelaten en vooroordelen van veel mensen,laat ieder in z"n waarde en heb eerst respect voor jezelf dan pas kun je dat voor een ander hebben. Met vriendelijke groet,D.K

22 november 2008 15:14  
Blogger stephanie045 zei...

Wat een onzin man komt deze kale eihoofd eens praten ga na beograd zelf dan ga daar zoiets zeggen waar de echte kerels zitten niet hier stoer komen praten met je pennetje artikels schrijven over ons zieligerd als er nog een oorlog komt in (L)Servie(L) ben jij de 1e waarvan de keel word opengesneden en word jouwn hoofd as overwinnings trofee op onze dashboard gezet vuile kale hoerezoon

Echt zoooo een onzin he zo oordelen en praten terwijl je volgens mij nog geen voet in geen enkel Balkan land heb gezet echt die stoere praatjes van jou ik hoop echt dat iemand je mondhoeken opensnijd en kan je voor altijd lachen om die nutteloze, leugen uitspraken van jou echt fuck jou man zieliegerd

21 januari 2009 16:31  
Blogger stephanie045 zei...

Wat een onzin man komt deze kale eihoofd eens praten ga na beograd zelf dan ga daar zoiets zeggen waar de echte kerels zitten niet hier stoer komen praten met je pennetje artikels schrijven over ons zieligerd als er nog een oorlog komt in (L)Servie(L) ben jij de 1e waarvan de keel word opengesneden en word jouwn hoofd as overwinnings trofee op onze dashboard gezet vuile kale hoerezoon Fuck jullie allemaal Albaniërs en die hele naar geboorte van die soort fuck jullie

21 januari 2009 16:32  
Anonymous Anoniem zei...

arme Dijkgraaf:Stop met trollen. Welke paddo heb je geslikt?Dat je jezelf hiermee voor lul zet merk je blijkbaar niet.

8 november 2009 18:44  

Een reactie plaatsen

Links naar dit bericht:

Een koppeling maken

<< Startpagina